Generalforsamling Ørby Bylaug 30. april 2025

12 fremmødte

Ad1:

Dirigent: Bestyrelsen foreslår Leif vælges ved applaus, dirigenten konstatere at generalforsamlingen er lovligt indkaldt med de korrekte varsler.

Ad2:

Referent: Bestyrelsen foreslår Annette Aaskilde, hun vælges ved applaus

Ad3:

Stemmetæller: vælges hvis nødvendigt, ej nødvendigt.

Ad4:

Formandens Beretning Ørby Bylaug 2025

Kære alle ,

Tak for, at I støtter op om vores lille bylaug. 2024 var et turbulent år for vores bylaug. Først så det ud til, at vores foreningen var truet af nedlukningen og overgang til den evige glemsel. Heldigvis fik vi bylauget til at overleve og det var godt, at vi have et fælles grundlag og stå sted i 2024, hvor vores eksistens som stationsby var truet.

Efterfølgende deles beretning op i små dele med hvert deres tema – så det bliver ikke en kronologisk gennemgang af år – men mere baseret på de små temaer.

Genstart af foreningen

Vi var jo som sagt ved at skulle lukke foreningen. Men takket være den store opbakning fra rigtig mange, så fik vi genvalgt en lille stærk bestyrelse, som gennem året har støttet hinanden i arbejdet med foreningen.

Den ekstraordinære generalforsamling gav os et godt mandat at gå videre med og jeg håber, at I syntes, at det har givet mening, at vi opretholdt vores bylaug.

Hjertestarter

Hjertestarten, som oprindeligt var idésat og fuldført af Leif, den skulle have nye batterier og service. Efter en kort dialog med Leif så blev hjertestarteren efterset og fik nye batterier.

Tak til Leif for at være donor – og støtte Ørby med opretholdelsen af hjertestarteren. Leif foranstaltede en hurtig indsamling gennem bylauget.

Jeg synes det er vigtigt, at vi har en hjertestarter i vores lille landsby. Den sikkerhed og understøttelse af vores liv bør vi på ingen måde undvære i en så lille landsby som Ørby.

Endnu en gang tak til Leif for, at være donor og ildsjæl for vores hjertestarter.

Husk også at vores vingård ligeledes har en hjertestarter – også tak til jer på vingården for, at hjælpe til vores alles sikkerhed.

Jeg kan kun opfordre vores borgere i landsbyen at blive hjerteløbere.

Ørby Station

Region Hovedstaden havde som plan at nedlægge Ørby Station for at få hurtigere rejsetid – svarende til ca. 30 sek til Hillerød.

Vores fælles indsats med høringsvar, tak for de mange der gjorde det stykke arbejde – det  har alt sammen være med til at larme og skabe den nødvendige fokus.

Her kan nævnes:

Formanden raser

Debat indlæg

Mail til kommune, borgmester og alle byrådsmedlemmer

Spørgsmål til byrådsmøde om de reelt var klar over, hvad som var igangsat af regionen og om vi i Ørby betød mindre en de kommende tilflyttere i Trollebakkerne

Læserbrev i SN.dk

Dialogmøde for trafik med Region Hovedstaden

Opfølgende mails og dialog med byrådspolitikere

Kontakt med andre lokalforeninger

Opfordring til høringssvar – som mange var gode at støtte op om

Bidrag med jeres holdninger på vores hjemmeside.

Tak til alle som bidrog med svar på vores egen hjemmeside og egne Høringssvar til Region Hovedstaden.  Yderligere ønskede vi ½ time drift, som et strategisk ønske i forhold til forhandlinger der kommer.

Formanden minder om: huske at bruge stationen – alt registreres, vi har selv forsøgt at bruge vores station mere end før. – i forhold til antallet af borgere i Ørby så er vi 10 % der bruger stationen, det er mere end den procentvise fordeling i Helsinge.

Endnu engang TAK for den store opakning.

Høstfest:

Samme ramme som tidligere, i starten af september. Det var glædeligt at se stor opbakning både før- under og efter. Vi valgte at bruge lidt ekstra af foreningen midler på denne fest, da foreningen havde brug for en genstart.

Vil også meget gerne takke vores musikalske talenter for god stemning i teltet

Formanden inkl en gæst lukkede og slukkede festen sent.

Det er så vigtigt med opbakningen og der kan være en mulighed for et program, hvis nogle ønsker. Blot for at nævne tidligere har der været fx kagekonkurrence hvor hver husstand som meldte sig til fik bedømt sin kage og det ele indgik i kaffebord før festens grille blev startet – så kom endelig med forslag og gode ideer til vores fælles fest.

Juletræ

I 2024 var det ej muligt med gløgg og æbleskiver som før har været en tradition- året før var der ingen der deltog, nok mest pga placeringen af juletræs tænding. Vores dato er 2. søndag i advent, andre den 1. søndag.  – Juletræet kom ikke ned i ordentlig tid i år, beklager dette, men der er ikke altid plads til alt.

Facebook gruppen:

Vi passer på vores gruppe således at det er relevante nabo fællesskabs ting der primært deles på denne gruppe. Der har været nogle enkelte justeringer i indhold i løbet af året.

Særlig tak til ”Tetris” Martin:

Kun én eneste person formår at pakke vores lille skur optimalt, dette er de ngode Mrtin, som trofast er PÅ til fester og ikke mindst har været kasserer i lang tid. – HUSK at vi har borde, stole, grill og 40 stole som kan lånes til meget fordelagtige priser – spred det gode budskab😊

FRA forsamlingen:

1000 tak til formandens store arbejde med at ”redde vores station”  og genstart af vores bylaug. – andre stemte i med tak for det store arbejde.

Tak til Leif fordi han lægger hus til/central placering og sponsorskab er vigtigt for vores hjertestater. Leif giver en kort fortælling om hvad for forsøgte og hvordan vi gik ”gået” os til en  hjertestarter, og at den skulle ”genoplives” med et nyt batteri/service som foreningen valgte at betale, da det fra bestyrelsens siden var et vigtigt aktiv for vores lille landsby, og fortsat er det.

Leif fortæller at dette er 17 generalforsamling, at den første var i 2009.

Ros i forhold til festen sidste år, det var en god og dejlig høstfest.

FORMANDENS BERETNING GODKENDES med applaus

Ad5:

Regnskab og intern revisor erklæring V/ Maria Høier  sendes rundt – regnskabet godkendes med applaus.

Ad6:

Valg til bestyrelsen

Valg af kasserer, da Martin Røssel ikke ønsker at gen-opstille. – Forsamlingen spørges, ingen ønsker denne post – bestyrelsen har tilsagn fra Hanne Pedersen, som vælges ”in absentia” med applaus.

Ad7:

Valg af 1-3 medlemmer:

Jytte Skov, ønsker genvalg – vælges med applaus

Vicki Engel, vælges med applaus.

Ad 8:

Valg af suppleanter, vi afventer …Ingen suppleanter.

Ikke året for vaæg af intern revisor, fortsat: Maria Høier.

Ad 9:

Fastsættelse af kontingent

De fleste udgifter går til: web, bank og diverse fx senest hjertestarter ”service”

Denne foreslås til 100,- kr pr hustand , dette vedtages med applaus

Ad10:

Arrangementer, åbent punkt

Der er forslag om fx mega karneval ? – alle arrangement initiativer skal have en eller flere arrangerører..

Bestyrelsen foreslår følgende arrangementer:

Lille skt. Hans, den 21. juni,  som en fælles ”hygge Grill aften” på plænen. Den store grill tændes og familierne/ørbyérne kan komme hygge og grille og nyde deres mad sammen – et yderligere opfordring/mulighed er: ”del en god historie” – eller sjov anekdote, ideen er ”tyvstjålet” fra vores gode nabo Hans, og giver muligheden for yderligere fællesskabsfølelse, uden nogen skal føle et pres herfor. – hvis vejret udfordrer kan der sættes et telt eller to op.

Høstfest 6. september

Juletræs tænding 7. december, 2. søndag i advent, med gløgg og æbleskiver. Juletræet hentes og sættes op dagen før tænding.

Dette var forslag fra bestyrelsen..

Der er et spørgsmål om hvor mange deltagere der før har været til juletræ tændingen, ca 20 stk har været et alm deltagerantal.

EN OPFORDRING fra bestyrelsen:

Ideer er meget velkomne, der opfordres til at tage initiativ til ”Her og Nu- arrangementer”, som kan slås op i FB gruppen.

ØRBY DAMERNE: yderligere fortælles om et andet meget fint lokalt initiativ, nemlig en større kvindegruppe/hyggeklub hvor man mdes ca 4-5 gange om året. Charlotte lægger hus til og det er en rigtig god måde at lære hinanden at kende på, da man ofte sidde ved siden af forskellige – ørby damernes netværk har også været essentielle i bylaugets genstart og opfordring til deltagelse i dette. Derfor endnu en opfordring til at støtte op omkring vores lille hyggelige landsbys fælleskabs-initiativer.

Der tales om lidt løst og fast

Slutteligt vil beder formanden igen om ordet, for at give en personlig tak til Martin, som har været 9 år i bestyrelsen og har gjort en hel særlig indsats  – men også med de fine ord også en ”du får aldrig lov til at slippe helt” – da Martin om nogen kan pakke vores lille skur så alt passer ind, før havde vi opbevaring på gården (Charlotte og mand fra Ørby Damerne ved siden af branddammen), nu er det Tetris Martin, som er er eneste der kan lave den optimale pakning så alt kommer på plads 😊 – Martin modtager stor anerkendelse fra flere i forsamlingen for det store arbejde han yder i foreningen, han modtager en lille blomst og flaske for lang og tro tjeneste i bylauget.

Herefter afsluttes generalforsamligen.

Referant Annette Aaskilde